✕ Stäng

Fas 4 – livslångt upprätthållande

När du har hållt din målvikt i en månad är det dags att börja den sista fasen – det livslånga upprättahållandet.

Linda Nestor, Skribent
Senast uppdaterad 21 september 2015
Fas 4- livslångt upprättahållande

Grattis! Du har nu nått din målvikt. Med hjälp av Fas 4 så kan du fortsätta vara ditt smala jag genom hela livet.

Mål med Fas 4

Hålla din målvikt i resten av ditt liv.

Så ska du äta under resten av livet

Fortsätt ät så som du har lärt dig under övergångsfasen.

Där har du fått chans att testa dig fram till hur många kolhydrater du kan äta per dag utan att gå upp i vikt och också vilka kolhydrater du kan äta av.

Ju mer motion desto högre kolhydratsbalans

Vi mår bra av att röra på oss. Motion minskar även risken för många sjukdomar. Ju mer fysik aktiv du är desto högre blir även din kolhydratsbalans.

Ha koll på vilka livsmedel som skapar sug

Om ett nytt livsmedel skapar extrem hunger, sug eller viktökning ska du ta avstånd från det innan du försöker återintroducera det igen.

Äter du mindre än 50 gram kolhydrater per dag?

Om du äter under 50 gram av nettokolhydrater per dag så kan det vara bra att inte äta (eller bara äta lite av) frukt, fullkorn och stärkelserika grönsaker.

Linda Nestor
Skribent
Publicerad 23 juni 2014, senast uppdaterad 21 september 2015
Källor: Atkins

Senaste Nytt